Tystare och klimatsmartare färjelinje - nu är MS Burö tillbaka

Nu är äntligen färjan MS Burö tillbaka på linje 296 mellan Öckerö, Björkö, Kalvsund och Grötö! Idag var det dags för invigning och premiärturen gick vid kl. 13.10. MS Burö är nu ombyggd till eldrift och har även möjlighet att ta emot fler cyklar. Det innebär att färjelinjen framöver kommer vara tystare och mer klimatsmart för att främja ett hållbart pendlande i Öckerö kommun.

Färja som är ute på havet och kör. i förgrunden syns vita blommor och i bakgrunden syns havet.

Premiärtur för MS Burö!

Öckerö kommun och det kommunala bolaget Öckerö Rederi AB ligger i framkant för en mer hållbar kollektivtrafik genom att nu ställa om till eldrift för kollektivtrafiken på linje 296. Det är Öckerö Rederi AB som byggt om den befintliga färjan MS Burö till eldrift och även gjort andra förbättringar för att främja ett hållbart pendlande. Öckerö Rederi AB kör linje 296 på uppdrag av Västtrafik.

MS Burö har förutom att byggts om till att vara helt elektrificerad även fått en större kapacitet för cyklar samtidigt som färjans maxkapacitet för antal passagerare kvarstår.

Öckerö kommun välkomnar MS Burö tillbaka efter ombyggnationen med en helt annan insida! Vi är mycket stolta över möjligheten att det nu går att pendla mer klimatsmart i Öckerö kommun. Det ligger även i linje med Öckerö kommuns mål för att ställa om till ett mer hållbart samhälle där våra invånare fortsätter att tycka att vi är en fantastisk kommun att leva och bo i. Vi hoppas att alla resenärer, både invånare och besökare, kommer trivas med att åka både tystare och mer klimatsmart mellan fyra av öarna i kommunen, säger Jan Utbult, kommunstyrelsens ordförande.

Ett mer hållbart rederi

Det kommunala bolaget Öckerö Rederi AB driver arbetet för att bli mer klimatvänliga genom att ställa om både person- och fordonsfärjan (MS Burö och Polstjernan) andra bränslen.

När MS Burö åter trafikerar persontrafiken kommer batterierna laddas dag- och nattid när färjan lägger till vid Öckerö färjeläge. På en timme laddas batterierna upp till 75-80 procent. Färjan kommer laddas med el som är förnybar och märkt med Bra Miljöval.

Även färjan som används till fordonstrafiken till de bilfria öarna kommer ställa om till ett mer fossiltfritt bränsle, HVO.

Det är glädjande att se att vi nu äntligen är klara med projektet att ställa om en befintlig färja till att vara helt elektrifierad. Vi är nöjda med att ha tagit tillvara på MS Burö, för att inte påverka klimatet ytterligare. Vi hoppas och tror att Burö kommer att leverera en utsläppsfri kollektivtrafik under många år i Öckerö kommun, säger Johan Hamnebo, ordförande i Öckerö Rederi AB.

Håkan Samuelsson, VD på Öckerö Rederi AB, lägger till:

Under hela projektet för att bygga om MS Burö har vi haft en väl fungerande dialog och samarbete med Västtrafik. Vår gemensamma projektgrupp har varit värdefull hela vägen från start till nu när vi äntligen är i mål. Idag har vi alla njutit av en underbar premiärtur!