Sommarlovsaktiviteter för barn och unga

Fredag den 14 juni börjar det efterlängtade sommarlovet för kommunens elever. Kommunens verksamheter har tillsammans med sommarjobbande ungdomar och det lokala föreningslivet satt ihop ett gediget program inför sommarlovet. Vi hoppas att aktiviteterna ska locka till både rörelse, kulturupplevelser och gemenskap. Tillsammans skapar vi ett roligt och meningsfullt lov för våra barn och ungdomar.

Vi önskar er alla ett fint sommarlov!

Program

Hela programmet hittar ni på https://www.ockero.se/sommarlov. Länk till annan webbplats. Programmet kan komma att fyllas på, så gå gärna in och titta på sommarlovssidan lite då och då. Aktiviteterna är öppna både för kommunens barn och ungdomar men även våra sommargäster.

Simskolor

Under sommaren 2024 finns det möjlighet att gå i simskola på flera av kommunens öar. För mer information om anmälan och avgifter, kontakta respektive simskola. Mer information hittar du här: https://www.ockero.se/simskolor Länk till annan webbplats.

Sommarlovsläsning

Beställ en kasse med böcker från biblioteket som du får låna hela sommarlovet!

Gör så här: Skicka ett mejl till biblioteket@ockero.se med svar på följande frågor:

• Jag heter:
  • Mitt födelsedatum är:
  • Detta är mina favoritböcker:

Skriv gärna också om du helst vill ha lättlästa böcker. Vi väljer böcker som vi tror att du kommer att tycka om och hör av oss när du kan hämta dem.

När ledighet är jobbigt

Det finns många barn som tycker att loven känns extra jobbiga. Det kan vara ensamt men det kan även vara barn som far illa.

BRIS har tagit fram en sida för barn kring lov och högtider. Länk till annan webbplats.

Vi har alla ett ansvar för att uppmärksamma barn som far illa. Kontakta socialtjänsten om du misstänker att ett barn eller en ungdom inte har det bra hemma.

Läsårstider 2024/2025

Här hittar du läsårstider Länk till annan webbplats.för elever i kommunal grundskola samt stängningsdagar för barn i förskola och fritids.

• 15-16 augusti är fritids och förskola stängda
  • 20 augusti är det skolstart.

Vänd dig till kommunservice oavsett vad din fråga eller ditt ärende gäller.

Öckerö kommunservice
E-post: kommun@ockero.se